آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه مازندران برگزار شد
با حضور مشاور عالی وزیر علوم:

آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه مازندران برگزار شد

آیین تکریم حشمت‎الله علی‌نژاد رییس سابق و معارفه ابراهیم صالحی عمران، سرپرست جدید دانشگاه مازندران با حضور محمد روشن، مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت‌الله لایینی نماینده ولی فقیه در استان، سید امیر حسینی‌جو سرپرست معاونت سیاسی – امنیتی و اجتماعی استاندار، روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان، و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی و جمع کثیری از دانشگاهیان در سالن شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

به گزارش نسیم آوا, محمد روشن، مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به این‌که از نهاد علم در جامعه به درستی استفاده نمی‌‍‌‌شود، اذعان داشت: در جامعه، نهاد علم و نهاد قانون‌گذاری، به‌صورت جداگانه کار می‌کنند و ارتباط درستی بین آنها وجود ندارد. برخی از قوانین در کشور به تصویب می‌رسد، در صورتی که هیچ پشتوانه علمی و تحقیقاتی برای آن وجود ندارد.

       مشاور وزیر علوم در ادامه با تاکید بر لزوم استقلال دانشگاه‌ها در کشور اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید بتوانند استقلال داشته باشند. در حرف به آن اعتقاد داریم ولی در عمل این قضیه اجرا نمی‌شود.

 روشن در پایان، ضمن ابراز امیدواری از انتخاب سرپرست جدید دانشگاه مازندران که فردی نظریه‌پرداز در این حوزه است، افزود: با توجه به شناختی که از توانایی‌های ایشان دارم، امیدوارم بتواند با وفاق ملی و با مشارکت همه دانشگاهیان، دانشگاه را به بهترین نحو اداره کند و آن را به عنوان یک الگو در کشور معرفی نماید.

 

وجود دانشگاه برای تعلیم و تربیت بشر، ضروری‌ترین مسأله است

       آیت‌الله محمد‌باقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران و عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن ابراز خرسندی از قرار‌گرفتن در جمع دانشگاهیان اظهار کرد: وجود دانشگاه برای تعلیم و تربیت بشر، ضروری‌ترین مسأله است. اولین دانشگاهی که به وجود آمد، با یک استاد و یک دانشجو بود که در آن خدای بزرگ نخستین استاد و حضرت آدم اولین دانشجو بودند.

       وی در ادامه افزود: خداوند بزرگ در دانشگاه خود، به حضرت آدم درس‌هایی در زمینه علم، تقوا، خودشناسی، دشمن شناسی، آسیب شناسی و توبه را آموخت.

       نماینده ولی فقیه در استان مازندران در انتها تاکید کرد: این دروس خداوند، تا روز قیامت برای همه بشریت ضرورت دارد و همه دانشگاه‌ها باید این دروس تقوا، خودشناسی، دشمن‌شناسی و ... را به دانشجوها بشناسانند. دانشگاهی که خالی از این مسایل و دروس باشد، هر چند در ابزارسازی به اوج برسد، باز هم به کمال نخواهد رسید.

 

کار فرهنگی باید بر کیفیت، روش زندگی و نگرش دانشجو و ترغیب او در ماندن و خدمت به کشور اثرگذار باشد

  صالحی عمران در این آیین با اشاره به تحولاتی که در دنیای اخیر در حوزه فناوری‌های روز دنیا به‌ویژه هوش مصنوعی در حال وقوع است، گفت: امروزه سرمایه‌های اجتماعی دانشگاه به شدت کاهش پیدا کرده و متاسفانه بحث اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین معضلات در جامعه مطرح است.

       سرپرست دانشگاه مازندران با تاکید بر این‌که تنظیم اسناد و برنامه‌های استراتژیک مانند سند برنامه هفتم، نقشه جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز، سند علم و فناوری، سند آمایش آموزش عالی و اسنادی که شورای انقلاب فرهنگی نوشته، به تنهایی کافی نیست و باید خروجی و نتیجه پیاده‌سازی و عمل به این اسناد در بطن جامعه، قابل لمس باشد.

       صالحی عمران با اشاره به برخی جابه‌جایی‌های غیرضروری در مدیریت اجرایی کشور اظهار داشت: امروزه نیاز کشور، عمل و اقدام انقلابی در حوزه‌های مختلف است. ما باید در چارچوب کارکردهای اساسی آموزش عالی از جمله آموزش، پژوهش، فرهنگی و اجتماعی گام برداریم.

         سرپرست دانشگاه جامع استان، یکی از مهمترین وظایف دانشگاه را آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص دانست و افزود: سوال اصلی این است که ما تا چه اندازه در این موضوع موفق بوده‌ایم و سهم بهرهوری دانش‌آموختگان دانشگاه به چه میزان است؟ آمار نشان می‌دهد که سهم آموزش بهره‌وری پایین است و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا مسیر آموزش عالی درست بوده است؟ تا زمانی که دانشگاه‌ها به صورت تقلیدی و بدون یک برنامه هدف‌مند، تنها به کمیت تعداد رشته و دانشجو بیاندیشند، نتیجه‌اش چهل درصد بیکاری و بهره‌وری پایین فارغ‌التحصیلان خواهد بود و برای تغییر این وضعیت، باید از متخصصان حوزه آموزش عالی جهت الگوسازی دانشگاه‌ها بهره گرفت تا این مسیر اصلاح شود.

       نماینده وزیر علوم در استان با اشاره به روند کاهش انگیزه در میان دانشجویان و حتی برخی از اساتید، به موضوع آمایش آموزش عالی در کشور نیز گریزی زد و گفت: در آمایش سرزمینی، ما باید مرزهای خود را بر اساس معیارهای علمی مشخص کنیم. باید در کنار تولید علم، به دو نکته اساسی توجه کنیم. اول بحث تجاری‌سازی و اقتصاد آموزش عالی است که باید در این حوزه، بخش‌های خصوصی را درگیر دانشگاه کنیم و از طریق انعقاد قرارداد و اخذ طرح‌های پژوهشی، در حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی بکوشیم.

   صالحی عمران در ادامه، به موضوع کارکرد فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ ابعاد وسیعی دارد و این تصور محدود ‌شده‌ای که در بعضی از این مراسم فرهنگی می‌بینیم، باید اصلاح شود. کار فرهنگی باید بر کیفیت و روش زندگی دانشجو اثر بگذارد، روی نگرش دانشجو و ترغیب او در ماندن و خدمت به کشور اثرگذار باشد. مراکز آموزش عالی باید این رویکرد را در کنار تربیت نیروی انسانی تقویت کنند و به مبانی دینی، نیازهای زندگی اجتماعی و نیازهای روز نسل جوان توجه داشته باشند که مهم‌ترین مصادیق آن، آشنایی دانشجو با شعر، ادبیات، هنر و آثار تاریخی و اسطوره‌ها و تلاش در تببین مقوله زیبایی‌شناسی است. زیبایی‌شناسی، نوعی فعالیت شناختی است که باعث برداشت تازه از واقعیت می‌گردد.

        سرپرست دانشگاه مازندران در پایان بر لزوم بهره‌مندی از توان اعضای هیات علمی و کادر اداری دانشگاه در مسیر اجرای برنامه‌های دانشگاه تاکید کرد و با اشاره به این نکته که توان کادر اداری در تربیت، نادیده گرفته شده است، گفت: همه ما در تربیت قشر جوان کشور مسوولیم و اگر یک نظام همکاری مبتنی بر تفاهم در بین این مجموعه انسانی ایجاد شود، مطمئن باشید که توسعه آموزش عالی به راحتی اتفاق خواهد افتاد. سعی می‌کنم این فرصت یاددهی و یادگیری نظام همکاری را برای مجموعه فراهم کنیم.

 

 


ارسال دیدگاه