به گزارش نسیم آوا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» سالار قاسمی در حاشیه جشنواره تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله در حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز که در استان مازندران برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران از اقدامات گسترده و تحولات نوین در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری، بیش از یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان در سراسر کشور تحت پوشش طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند.
وی بیان کرد: این طرح بهمنظور شناسایی بهموقع نیازهای ویژه دانشآموزان و مداخله زودهنگام برای ارتقای کیفیت آموزش اجرا میشود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی در آموزشوپرورش استثنایی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار معلم متخصص در مقاطع مختلف تحصیلی در حوزه آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه مشغول به فعالیت هستند و این معلمان در کنار خانوادهها، نقش محوری در رشد آموزشی، شناختی و اجتماعی این دانشآموزان دارند.
قاسمی با بیان اینکه زیرساختهای آموزشی ویژه توسعه یافته است، تصریح کرد: هماکنون ۲ هزار واحد آموزشی خاص برای دانشآموزان استثنایی در کشور وجود دارد که در کنار ۸۵۰ مرکز جامع توانبخشی و خدمات آموزشی و حمایتی، به دانشآموزان خدمات تخصصی ارائه میدهند.
بهکارگیری فناوریهای نوین در آموزش دانشآموزان
وی ادامه داد: در حال حاضر، بیش از ۸۲ هزار دانشآموز در مدارس ویژه استثنایی مشغول تحصیلاند. همچنین حدود ۱۷ هزار دانشآموز دارای نیازهای ویژه نیز در قالب طرح آموزش تلفیقی در مدارس عادی کشور آموزش میبینند؛ این مهم نشان از حرکت نظام تعلیم و تربیت بهسمت شمولگرایی آموزشی و عدالت تربیتی دارد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور از آغاز یک تحول مهم در زمینه بهکارگیری فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه خبر داد و گفت: در چارچوب سیاستهای تحولی وزارت آموزشوپرورش، دو برنامه راهبردی را با محوریت فناوری آغاز کردهایم؛ نخست، تجهیز مدارس استثنایی به امکانات نوین فناورانه و دوم، تربیت معلمان متخصص در حوزه فناوریهای نو از جمله هوش مصنوعی است.
قاسمی با انتقاد از عدم بهروزرسانی برخی محتواهای درسی، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از برنامههای درسی و محتوای آموزشی مورد استفاده در مدارس استثنایی سالهاست که بهروزرسانی نشدهاند. بهعنوان مثال، برای گروههای خاصی مانند دانشآموزان طیف اوتیسم، هنوز محتوای آموزشی مناسبسازیشده در سطح کافی تولید نشده است.
وی افزود: تحول در برنامهدرسی، کتب درسی و روشهای یاددهی-یادگیری از نیازهای فوری آموزشوپرورش استثنایی است که در دو محور اصلی ارتقای کیفیت نیروی انسانی و تحول در ابزارها و محتوای آموزشی دنبال میشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی جامعه در قبال دانشآموزان با نیازهای ویژه گفت: ما بر این باوریم که آموزشوپرورش استثنایی، تبلور وجدان جمعی جامعه است؛ به این معنا که اگر جامعهای نتواند شرایط یادگیری را برای این کودکان فراهم کند، دچار فقر اجتماعی و آموزشی است.
قاسمی تصریح کرد: آنچه مانع رشد استعدادهای این دانشآموزان میشود، محدودیتهای اجتماعی است نه جسمی. جسم ممکن است ناتوان باشد، اما این ناتوانی، مانع شکوفایی استعداد نیست. موانع اجتماعی، نبود مناسبسازی و نگاه نادرست جامعه، مانع پیشرفت این کودکان است.
پیگیری اجرای قانون حمایت از معلولان برای ورود به بازار کار
وی در ادامه با اشاره به چالشهای ورود دانشآموزان با نیازهای ویژه به بازار کار گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان (ماده ۱۵ و ۲۷) ظرفیت بالایی برای اشتغال این افراد دارد، اما متأسفانه تاکنون بهطور کامل عملیاتی نشده است. مقاومت برخی کارفرمایان و نبود نظارت کافی، مانع تحقق این قانون شده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: ما جلسات متعددی با معاون اول رئیسجمهور و رئیس سازمان بهزیستی برگزار کردهایم و پیگیر اجرای دقیق این قانون هستیم تا دانشآموزان پس از پایان تحصیلات، بتوانند وارد بازار کار شوند و زندگی مستقلی داشته باشند.
حکمرانی شبکهای و مشارکتمحور، الگوی مدیریتی جدید
قاسمی با اشاره به الگوی مدیریتی نوین آموزشوپرورش استثنایی گفت: یکی از راهبردهای کلان ما، حکمرانی شبکهای و مشارکتمحور است؛ یعنی باید هم شبکهای از درون آموزشوپرورش شکل بگیرد و هم مشارکت سایر نهادهای دولتی و غیردولتی جلب شود تا بتوانیم با همافزایی، پاسخگوی نیازهای روزافزون این گروه از دانشآموزان باشیم.
ارسال دیدگاه